
The University of Manchester Research

Broadcasting Agitainment:

DOI:
10.1080/1060586X.2018.1459023

Document Version
Accepted author manuscript

Link to publication record in Manchester Research Explorer

Citation for published version (APA):
Tolz, V., & Teper, Y. (2018). Broadcasting Agitainment: A New Media Strategy of Putin's Third Presidency. Post-
Soviet Affairs, 34(4), 213-227. https://doi.org/10.1080/1060586X.2018.1459023

Published in:
Post-Soviet Affairs

Citing this paper
Please note that where the full-text provided on Manchester Research Explorer is the Author Accepted Manuscript
or Proof version this may differ from the final Published version. If citing, it is advised that you check and use the
publisher's definitive version.

General rights
Copyright and moral rights for the publications made accessible in the Research Explorer are retained by the
authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and
abide by the legal requirements associated with these rights.

Takedown policy
If you believe that this document breaches copyright please refer to the University of Manchester’s Takedown
Procedures [http://man.ac.uk/04Y6Bo] or contact uml.scholarlycommunications@manchester.ac.uk providing
relevant details, so we can investigate your claim.

Download date:23. Apr. 2024

https://doi.org/10.1080/1060586X.2018.1459023
https://research.manchester.ac.uk/en/publications/1887e584-edff-4084-b29f-3c0254e9fbcc
https://doi.org/10.1080/1060586X.2018.1459023


  

1 
 

Broadcasting agitainment: a new media strategy of Putin’s third 

presidency 

Vera Tolz
a
* and Yuri Teper

b 
 

 
a
Russian and East European Studies, University of Manchester, Manchester, UK;  

b
Department of Political Science, Hebrew University of Jerusalem, Jerusalem, Israel 

*Corresponding author. Email: VeraTolz@manchester.ac.uk  

This article argues that accounts of the Russian media system that tend to 

view the time from Vladimir Putin’s rise to power in 2000 as a single 

homogenous period do not capture major qualitative shifts in state-

controlled media strategies and in the nature of ideological messages 

disseminated by the media. By analyzing the output of Russia’s two main 

television channels, Pervyi Kanal and Rossiya-1, during Putin’s third 

presidential term we identify a range of distinctly new features that amount 

to a new media strategy. In particular, the amount of coverage of political 

issues has increased significantly through the replacement of infotainment 

with what we term agitainment—an ideologically inflected political 

coverage that, through adapting specific global media formats to local 

needs, is packaged in a way that is able to appeal to less engaged and even 

sceptical viewers. Our findings challenge existing literature on neo-

authoritarian media systems. They show that when struggling for control 

over the public agenda, neo-authoritarian regimes start employing 

extensive and intensive ideological messaging, rather than preferring a 

largely de-politicized content. In the Russian context, despite the 

tightening of political control over the media, particularly following the 

annexation of Crimea, the new strategy paradoxically has strengthened the 

constitutive role played by the state-controlled broadcasters in the 

articulation of official discourse.  

Keywords: Russian media system; Putin’s third presidential term; 

agitainment; neo-authoritarian regime 

 

There exists a scholarly consensus that a state-controlled media sphere is crucial for neo-

authoritarian regimes if they are to maintain domestic legitimacy (Brady 2010; Petrov, 

Lipman, and Hale 2014; Walker and Orttung 2014). With the help of the mass media such 

regimes can effectively manipulate citizens’ ability to make informed political choices, 

thereby allowing political elites to “reap the fruits of electoral legitimacy without running the 

risks of democratic uncertainty” (Schedler 2002, 36). In neo-authoritarian countries the 

political leadership will strive to maintain a situation that allows it to control the setting of the 

public agenda and the articulation of official discourse, while permitting a degree of media 

diversity in terms of ownership and the political leanings of individual outlets. The specificity 



  

2 
 

of a media system in operation under a particular neo-authoritarian regime depends on 

historical legacy as well as the current political configuration (Meng and Rentanen 2015).  

In relation to Russia, a number of scholars have attempted to define the current Russian 

media system, either by foregrounding the impact of the Soviet legacy, or pointing to 

common features in media dynamics across a range of neo-authoritarian societies (Becker 

2004, 2014; Oates 2007; Vartanova 2012; Koleva 2015). This article argues that available 

descriptions of the Russian media system, which tend to view the period dating from 

Vladimir Putin’s rise to power in 2000 as a single homogenous span, neither capture nor 

explain major qualitative shifts in state-controlled media strategies and in the nature of the 

ideological messages disseminated by the media. This article focuses on a shift that has 

occurred in the course of Putin’s third presidential term, during which, we argue, a new 

media strategy has been introduced. We propose calling this new strategy agitainment, to 

reflect the drastic increase in ideological and political messaging displayed in the state-

controlled media output, alongside its systematic employment of specific global media 

formats to enhance its impact on viewers. Agitainment, we suggest, strengthens the 

constitutive role played by the state-controlled broadcasters in the articulation of official 

discourse.   

In order to analyze this change, we will focus on the output of the two main television 

channels, Pervyi Kanal (Channel 1) and Rossiya-1 (Russia-1). Rossiya is the fully state-

owned channel, but it also airs commercials and so its programming is in part commercially 

driven. Technically only partly owned by the state, Channel 1 follows the Kremlin line 

particularly closely. Overall, the editorial considerations of both channels are similar. In neo-

authoritarian societies, even those with a growing usage of an only partially censored Internet, 

as is the case in Russia, television still remains the main media tool of the regime (Walker 

and Orttung 2014). And even though Russian viewers’ engagement with television is far from 

straightforward (Mickiewicz 2008; Toepfl 2013), the dominant role of television as the main 

news provider has so far been maintained. According to polls conducted by the Levada 

Center, between 2009 and 2016, even though viewers’ trust in television fell from 79% to 

56%, the medium nevertheless remained the primary source of news for 85–88% of people 

(Goncharov 2015; Konobeevskaya 2016). State-controlled television (and particularly the 

two main channels) plays a key role in articulating official discourse. 

We define this discourse as a set of widely circulating communications, disseminated by 

leading politicians and state-aligned media, with a strong performative power of constructing, 

rather than reflecting, reality (van Dijk 1996). While television continues to occupy a central 

role in Russia’s mass media system, any significant shifts in broadcasting patterns inevitably 

tell us a great deal about both the role assigned to the media by the regime and the ways it 

strives to use them for legitimation purposes. Such shifts also highlight changes in what the 

regime sees as its main political challenges.    

The article’s findings regarding the changing content of Channel 1 and Rossiya’s broadcasts 

from 2012 onwards are based on a systematic following of the output of these two channels 

from 1 September 2010 until the summer of 2014 within the framework of a major research 



  

3 
 

project on the representation of ethnicity, nation, and race on Russian television.
1
 For the 

subsequent period, the authors relied on the two channels’ comprehensive web-archives, as 

well as other available online recordings of the broadcasts. After considering existing 

scholarly interpretations of Russian media models, we analyze the specificity of the new 

strategy of agitainment by looking at the formats and narrative structures of, and the actors 

within, a series of well-orchestrated campaigns around four ideologically charged themes, 

mounted by the state-aligned broadcasters in 2012–2016. 

Russia’s media system and the Kremlin’s changing strategies 

The fact that during the early years of Putin’s first presidential term his government actively 

began to assert control over the media sphere, and television in particular, unsurprisingly 

encouraged scholars to shift their focus to a growing obstruction of media freedom and the 

public reaction to this trend (Zassoursky 2004; De Smaele 2004; Oates 2006, 2007; 

Mickiewicz 2008; Gehlbach 2010; Burrett 2011; Simons 2015). As a result, a focus on the 

breadth and methods of governmental control and on how the government has been 

collaborating with loyal oligarchs to manage the media through just three media holdings 

frames scholars’ attempts to conceptualize the specificity of Russia’s media system under 

Putin and its similarities to and differences from the Soviet media (Vartanova 2012; 

Kachkaeva and Fossato, 2016). Far fewer works actually systematically analyze fluctuations 

in the content of the media output (Hutchings and Tolz 2015; Lankina 2016; Lankina and 

Watanabe 2017). 

A bold attempt to outline the broad parameters of the media system in Putin’s Russia is Oates’ 

“neo-Soviet model of the media” (Oates 2007). In Oates’ view, the Soviet legacy plays a 

greater role than contemporary political realities and global communication trends in making 

the Russian media what they are. Among the main aspects of the Soviet legacy, Oates notes 

the tendency to present as “news” what amounts to: “propaganda from the point of view of 

political patrons” (1288); renunciation of objective or balanced reporting; self-censorship; 

flaws in media laws; governmental control; and continuities in audience reception. The prefix 

“neo” aims to capture such new factors as the role of market forces and physical violence 

against journalists (1296). Oates’ emphasis on the importance of the Soviet legacy constitutes 

a challenge to Hallin and Mancini’s (2003, 12) argument about forces of commercialism and 

globalization leading to a “considerable convergence” of media systems. 

Oates’ model is open to criticism. Do the factors she attributes to the current media model 

have a similar meaning and impact as their Soviet equivalents? For example, is the 

renunciation of balanced reporting in order to promote a single “correct” ideological 

viewpoint, as in the Soviet period, the same phenomenon as the current claim by leading 

Russian journalists that there is no such thing as a single truth, but merely competing 

narratives (Pomerantsev 2015)? Interviews with Russian journalists suggest that they see the 

role of self-censorship in Russia today and during the Soviet period in different terms 

(Schimpfossl and Yablokov 2014). Does the fact that, in opinion surveys, many Russians 

express nostalgic feelings about the Brezhnev era, including its media system, necessarily 



  

4 
 

mean that there is a continuity with Soviet times in what current audiences expect from the 

media?  

Rejecting the concept of the “neo-Soviet” media model, Becker (2004, 2014) proposes that 

the current Russian media system can be described as “neo-authoritarian,” suggesting that the 

Soviet legacy is less of a factor in media spheres in Russia and other post-Soviet countries. 

Instead, these share a range of features with other non-democratic media systems in countries 

ranging from China to Venezuela. In particular, Becker emphasizes new forms of control, 

which are less draconian and pervasive than in the pre-glasnost’ USSR, and which allow for a 

certain “window of pluralism” to emerge. According to this “neo-authoritarian” model, the 

assertion of control over media outputs increases only episodically, when an issue is critical 

to the political leadership, particularly the outcome of elections (Becker 2014, 196). Market 

forces facilitate the production of television programs with the lowest common denominator 

so that they can appeal to wider audiences. The absence of an all-encompassing ideology 

means that “message shaping in neo-authoritarian systems is neither as extensive nor as 

intensive as in post-totalitarian systems” such as in the post-Stalin Soviet Union, Becker 

concludes (196). Overall, in Becker’s view, “[f]rom being highly politicized in Soviet times,” 

the media have moved to “offering people … a staple diet of tabloid-type popular 

entertainment in line with a global media trend” (199). The view that the Russian media 

under Putin emphasize “entertainment rather than political mobilization” has been expressed 

by other scholars as well (Walker and Orttung 2014, 75; see also Laruelle 2014).   

Becker’s model captures well the developments on state-aligned television prior to 2012, at 

the time when the regime’s popularity appeared to be relatively high. Television coverage 

was marked by staged pluralism. Official discourse, as disseminated by the main broadcasters, 

for example in defining Russia as a national community, was deliberately ambiguous, with 

the expectation that such an approach would broaden public appeal and preserve maximum 

room for political maneuvering (Laruelle 2009, Ch. 5; Shevel 2011; Hutchings and Tolz 

2015). With the occasional exceptions of election campaigns and major international crises 

such as Ukraine’s Orange Revolution in 2004 and Russia’s war with Georgia in 2008, and of 

the coverage of Putin’s and Medvedev’s actions (Panfilov 2005; Fossato 2006; Goscilo 2013), 

television output was essentially de-politicized. Diverse infotainment and feel-good content, 

such as popular films, celebrity gossip, sport, and even shows run by fortune-tellers, 

dominated air time. News on the two main channels offered a picture of the regime’s success 

and suggested the redundancy of political activism, assuming that the public was tired of the 

political upheavals of the preceding years (Oates 2007, 1296; Walker and Orttung 2014, 75).  

But does this picture capture the trends in Russian state-controlled broadcasting following the 

2011 protests and the 2012 presidential elections? The protests, unprecedented since the early 

1990s, questioned the power of official discourse, as it became clear that various groups 

critical of the Kremlin’s policies were becoming increasingly effective in articulating 

publicly disseminated narratives around topics of significant popular concern, such as 

corruption, migration, and inter-ethnic relations. While during most of the first decade of the 

new millennium, Russia’s improved economic performance helped support an official 

narrative of growing prosperity, and thus only subtle ancillary promotion was required in the 



  

5 
 

face of evident economic growth, in the wake of the 2011 protests the Russian authorities 

were confronted with the fact that the experiences of many citizens had begun to diverge 

from the government’s promise of stability and improved living standards (Auzan 2015). In 

this new situation, state-controlled television now not only had to favorably frame the events 

selected for coverage, but also to actively compete with the Kremlin’s critics for control over 

the public agenda.  

These new requirements resulted in a significant change of broadcasting strategy, the nature 

of the narratives promoted, and the content of coverage. Focus on the system of political 

control obscures our ability to appreciate qualitative changes in the content of broadcasting. It 

is true that the new approach to coverage since 2012 included a radicalization of previous 

tendencies, such as the dissemination of anti-Western narratives. Observers of the Russian 

scene noted the replacement of the earlier model of staged pluralism with a more univocal 

coverage, particularly during the Ukraine crisis in 2014 and 2015 (Hutchings and Tolz 2015, 

2016; Pomerantsev 2015; Teper 2016; Lankina and Watanabe 2017). But to describe the new 

media strategy as simply “more stringent” and “ratcheted up” (Pomerantsev 2015, 41–42) is 

insufficient. As Lankina and Watanabe (2017) rightly note, even though the Kremlin’s use of 

modern media technologies during the Ukrainian crisis became widely acknowledged, 

research on the regime’s precise media manipulation tactics has remained scarce and 

unspecific. While Lankina and Watanabe’s research concentrates solely on the semantic 

aspect of the Kremlin’s new propagation toolkit, we propose a more general outlook. As we 

will see below, there emerged a range of distinctly new features in Russian television 

programming that in aggregate amount to a new media strategy.  

New Russian mainstream broadcasting follows both long-established international trends 

toward a tabloidization of political coverage and the more recent tendency toward a 

mainstreaming of exclusionist identity discourse exemplified by the Brexit and US 

presidential election campaigns (Bek 2004, 372; Thussu 2007; Hall, Goldstein, and Ingram 

2016; Jackson, Thorsen, and Ring 2016; Seaton 2016; Wells et al. 2016). However, while 

classic Western infotainment is characterized by a market-driven displacement of hard-core 

political subjects by entertainment content (Thussu 2007, 27–28), Russian agitainment 

presents an intensive and prolonged, centrally sanctioned communication of ideologized 

political messages, delivered in accordance with an entertainment logic.  

A glance at similar regimes elsewhere reveals analogous media strategies employed by neo-

authoritarian incumbents struggling for monopoly over the public agenda. In Venezuela, 

Hugo Chavez combated hostile private TV stations by empowering and politicizing state and 

state-aligned networks, where politics was not only constantly covered, but also turned into a 

live reality show (Hawkins 2003; Cannon 2009; Block 2015). In Turkey, Recep Tayyip 

Erdogan embarked on a rampant anti-opposition campaign a whole decade after coming to 

power, only due to a split in his initially wide political-media coalition and the resulting 

erosion of his agenda hegemony during the 2013 mass protests and corruption scandals (Kaya 

and Akmur 2010; Yesil 2016). As in Russia, these moves were accompanied by the exertion 

of more conventional legal and extra-legal pressure on critical media and journalists. This 

pattern of behavior defies Becker’s description. 



  

6 
 

Media campaigns and ideological messaging 

Contrary to Becker’s description of the Russian media system as producing a largely de-

politicized output, from late 2011 we witness a drastic increase in ideological messaging on 

Channel 1 and Rossiya.  The change originally took place in the context of the 2012 

presidential elections, with television playing a leading role in promoting Putin’s candidacy.  

It is during this period that the amount of time devoted to political issues and intense 

ideological messaging first began to increase. After Putin’s election in March 2012, this trend 

continued.  Since then, both channels have been running well-orchestrated media campaigns 

around specific highly politicized topics. These campaigns, in the course of which a set of 

clear and simple ideological messages is constantly reinforced, had not previously been a 

feature of Russian state-controlled broadcasting. This new type of campaign began to 

dominate program schedules, with relevant stories being covered not just in news bulletins, 

but also programs of other genres, such as talk shows, documentaries, and interviews 

featuring Putin and a range of approved politicians and commentators.  

Between 2012 and 2016, four coordinated campaigns followed one another. The first focused 

on the Pussy Riot affair and it ran from March to September 2012. This was followed by a 

year-long anti-migration campaign that began in the fall of 2012. The annexation of Crimea 

and the so-called Ukraine crisis were the subject of the third intensive campaign from 

February to May 2014, and continued to dominate the media agenda until at least the end of 

the year. The fourth campaign covered Russia’s intervention in the Syrian Civil War, from 

September 2015 to May 2016.  

The four campaigns have different origins. Even though the decision to prosecute members of 

the punk band Pussy Riot was probably taken at the highest political level, it is media, 

particularly television, coverage that largely accounts for the public resonance of the affair. 

The anti-migration campaign appears to be virtually entirely media generated, with limited 

state-level input coming from Moscow’s mayoral office. In the last two campaigns, the 

importance of the major international events around which the media campaigns centered did 

not derive from how these events were mediatized. The difference in the origins of the 

campaigns only underscores the similarity of approaches that broadcasters took when 

orchestrating and directing them.  

Each campaign reinforced a set of political and ideological messages, through their constant 

repetition in programs of different genres. The messaging had the same purpose of appealing 

to and consolidating what during the 2012 elections was termed by Putin’s electoral team 

“Putin’s majority.” This was purposed to be composed of people across the country who did 

not share the life experiences and values of the liberally inclined elites in Moscow and St. 

Petersburg. It was in the course of the Pussy Riot campaign that “Putin’s majority” was 

proclaimed to exist in reality (Vremya, April 22, 2012).  

Each campaign strove to achieve the goal of the virtual creation of a national community, 

with “Putin’s majority” at its core, through the dissemination of a set of common values 

around which people were expected to unite and through a radical othering of various 



  

7 
 

“enemies.” In the course of the Pussy Riot television campaign, the regime’s new 

conservative values agenda was for the first time articulated as part of official discourse. 

Russia was depicted as the bastion of values associated with “traditional religions.” The anti-

migration campaign systematically represented the “Muslim migrant” as a threat to European 

Christian civilization, of which Russia was part. The annexation of Crimea whipped up 

patriotic feelings and support for the government, which was represented as bravely 

defending ethnic Russians (russkie) in Ukraine from persecution and as returning a territory 

that rightfully belonged to the Russian state. The last campaign claimed that Russian army 

actions in Syria demonstrated Russia’s regaining its great-power status, which made it equal 

to the United States with regard to its world standing. Each campaign contained a set of 

clearly defined “Others,” who, in addition to the West as Russia’s historical adversary, 

included such disparate groups as sexual minorities, migrants from predominantly Muslim 

countries, Russia’s own residents of the North Caucasus, “Ukrainian fascists,” and Islamist 

terrorists. In the course of the campaigns, each theme systematically attracted oversaturated 

coverage.  

Choosing the campaign targets 

It appears that in their choice of specific themes for exploitation during the campaigns, 

broadcasters took into account widespread concerns and anxieties, as well as preferences and 

prejudices. In articulating narratives around these issues, the campaigns aimed at intercepting 

the opposition’s initiative. The Pussy Riot campaign’s representation of the key features of 

Russian identity depicted these as rooted in Orthodox Christianity within a context of opinion 

polls indicating that over 70% of Russian citizens defined themselves as Orthodox. In line 

with the popular perception of Orthodox Christianity as a cultural and ethnic, rather than 

religious, identity (Dubin 2012), the broadcasters represented pravoslavie as a central 

element of Russian culture and the Russian Orthodox Church as the foundation of Russian 

statehood (Channel 1’s V Kontekste and Rossiya’s Provokatory-1, both on April 24, 2012; 

Rossiya’s Poedinok, September 27, 2012; Yablokov 2014). Thus during this campaign, the 

state-controlled broadcasters appealed to ethnonationalist sentiments more systematically 

than before, which some opposition groups had been exploiting effectively during the 

previous decade (Laruelle 2015b).  

Similarly, over a decade prior to the start of the anti-migration campaign, opinion polls had 

already demonstrated a growing societal animosity towards migrants from Central Asia and 

the Caucasus (Laruelle 2010; Teper and Course 2014). Migration has also been a topic 

particularly actively exploited by anti-regime opposition groups. The anti-migration 

campaign ran at the time of elections in Moscow for the mayor’s office, during which the 

incumbent mayor Sergei Sobyanin was challenged by a charismatic opposition figure, 

Aleksei Naval’nyi. Opposition to migration from Central Asia and the Caucasus had been one 

of the issues championed by Naval’nyi (Golosov 2014, 240; Malakhov 2014, 1075). 

Continuing the exploitation of the ethnicization trend in articulating a vision of a national 

community, the annexation of Crimea was represented in terms of ethnic Russians’ moral 

obligation to defend their brethren and a historically imminent reunification of the Russian 

ethnonational community, similar to the reunification of Germany in 1991 (Teper 2016; Pain 



  

8 
 

2018, 36–40). This approach correlated with the results of an officially commissioned 

opinion poll that indicated that in 2013 56% of Russians saw Crimea as “essentially Russian,” 

considerably more than those who viewed Russia’s North Caucasus republics in the same 

way (VTSIOM 2013).
2
  

Significantly, the issues raised during the campaigns were usually of global, rather than 

Russia-specific, salience. They tended to reflect worldwide trends in identity politics and 

address “global risks” with reference to which, as Beck and Levy (2013) argue, many current 

governments attempt to justify their policies. These “global risks” relate to the role of world 

religions, migration, violations and defense of human rights, and terrorism. Russian 

broadcasters have skillfully “localized” these already globally prominent issues, linking them 

to specific Russian realities and the authentic concerns of the average Russian, concomitantly 

framing them in a way that favors the regime’s propaganda goals. 

With its championing of conservative values, the regime in many ways utilized the rhetoric of 

right-wing activists and groups in Europe and the United States, who oppose what they 

regard as destructive liberalizing trends that are perceived to be undermining established 

religious traditions, ethnocultural cohesion, and the family (Laruelle  2015a; Shakhovtsov 

2018). Similarly, Russian television’s anti-migration campaign reproduced many tropes that 

have been utilized in the European and North American media’s coverage of “Muslim 

migrants,” particularly by the tabloid press (Poole 2011; Elver 2012; Tolz and Harding 2015) 

The campaign surrounding the annexation of Crimea was primarily structured around the 

universally prominent themes of resistance to human rights violations and the prevention of a 

possible “ethnocide.” The coverage of the developments in Syria similarly exploited the 

familiar theme of the war on terror, particularly the by-then globally trumpeted threat 

originating from ISIS, which was officially presented as the main reason for Russia’s military 

intervention (Vremya, September 30, 2015). 

Genres, formats, and narrative structures 

The Russian state-controlled broadcasters have increased their utilization of global media 

trends not only in terms of their identification of societal risks, but also in terms of the use of 

media genres, formats, and narrative structures.  During the television campaigns, specific 

developments and public occasions were regularly turned into what Dayan and Katz (1994) 

called media events. The broadcasters also drastically increased the number of talk shows 

during which issues pertaining to the campaigns were discussed at length. Reliance on 

conspiracy theories as a tool to explain current affairs, even though not new, also became 

more common.  

Classic media events, as defined by Dayan and Katz, involve saturated media coverage of 

major historical occasions. The coverage is co-produced by broadcasters and the political 

establishment, with the aim of engaging mass audiences. During media events, regular 

broadcasting schedules are interrupted. The topic of the media event is covered not only in 

news bulletins, but other types of programs too, with a significant amount of live 

broadcasting. Media events are performative, in the sense that they actively create reality and 



  

9 
 

are expected to enact change. Classic media events, such as major political occasions, 

historical anniversaries, and sporting competitions, tend to be pre-planned and they are 

expected to have integrative power, although sometimes they deliberately or inadvertently 

also reveal conflicts within society (Hepp and Couldry, 2010). Each of the four campaigns 

was punctuated by such pre-planned media events, and each media event included intense 

ideological and political messaging. The number of media events led by Russian television 

thus significantly increased compared with the earlier period.  

In the course of the Pussy Riot campaign, a media event was constructed around public 

prayers across Russia on 22 April 2012 in defense of the Russian Orthodox Church against 

alleged violent physical and “spiritual” assaults on the Christian faith; the Pussy Riot 

performance in Moscow’s Cathedral of Christ the Saviour was claimed to be just one such 

example of this. The display of prayer in Moscow was heavily covered throughout the day 

and numerous news programs as well as talk shows were broadcast to discuss the occasion. It 

was during this media event that Channel 1 announced the consolidation of “Putin’s majority” 

as a major political force in Russia, representing it as a historical turning point for the 

Russian state (Vesti Nedeli, April 22, 2012; Vremya, April 22, 2012; Rossiya’s Provokatory-1, 

April 24, 2012).  

During the anti-migration campaign there was a similarly pre-planned televised occasion in 

April 2013 around a surprise inspection of a train travelling to Moscow from Dushanbe, the 

capital of Tajikistan, whence most Russia’s labor migrants come. The staging was a result of 

a close collaboration between a politician from the federal government, the Moscow city 

authorities, and broadcasters, with journalists and politicians waiting for the train in the right 

place at the right time. The staged event dominated television coverage throughout the 

subsequent week and turned into a central point of the media campaign, which reinforced the 

message of the “Muslim migrant” as a major threat to Russian society (Vesti and Vremya, 

April 14–18, 2013; Rossiya’s talk shows Poedinok, April 14, 2013 and Spetsial’nyi 

Korrespondent, April 24, 2013).  

Unsurprisingly, during the campaign around the annexation of Crimea, the referendum on 16 

March 2014 was turned into a media event with live broadcasting throughout the week of 

celebrations in Moscow, Simferopol, as well as other places across Russia and Crimea. The 

coverage underscored that Crimea and its residents were an integral part of the Russian nation 

and that annexation was the realization of the will of the people (Teper 2016). During the 

Syrian campaign, a media event that was intended to end it was constructed around the 

recapturing of Palmyra by the Russia-backed Syrian army. The central point of the media 

event was the live coverage of a concert performed by the famous St. Petersburg Mariinsky 

Symphony Orchestra at Palmyra’s Roman theatre, which ISIS had been using as an execution 

site. The message was of Russia as a victorious force for good in Syria and worldwide 

(Rossiya, S Molitvoii o Palmire, May 5, 2016).  

In addition to including media events of the classic type into the television campaigns, the 

Russian broadcasters followed another recent global trend. As Katz and Liebes (2007) note, 

in the past two decades a shift has occurred with ceremonial media events, such as the 



  

10 
 

celebrations of the referendum results in Crimea or the Palmyra concert, giving way to 

saturated and live coverage of disruptive events, such as disasters, terror attacks, and wars. In 

line with this trend, disruptive events predominated in the four Russian television campaigns.  

In the coverage of the arrest of members of the Pussy Riot band, their performance was 

depicted as a major disruptive event, which was systematically compared to acts of gross 

physical violence, including mass murder (Channel 1’s V Kontekste, March 15, 2012; 

Rossiya’s Poedinok, March 15, 2012; Vesti Nedeli, March 18, 2012). During the anti-

migration campaign, disruptive events attracting saturated coverage through programs of 

different genres included the Stockholm riots and the murder of a British soldier by Islamists 

in London in May 2013. A further disruptive event was a scandal around the wearing of 

hijabs by schoolgirls in Russia’s Stavropol region in October 2012 (Tolz and Harding 2015).  

By the end of February 2014, the Russian media was already very closely following the 

Ukrainian political crisis and the events unfolding in Crimea. However, it was the Federation 

Council’s swift consent to Putin’s sudden formal request to use the military in Ukraine on 1 

March that was treated as a truly disruptive event. This triggered an even more intensive 

coverage of the crisis on all political programs, which were now fully preoccupied 

specifically with Crimea and marked by an open, official support for Russia’s intervention in 

Ukraine and the re-unification with Crimea (Voskresnoye Vremya, Vesti Nedeli, Voskresnyi 

Vecher, March 2, 2014). The coverage of the Russian intervention in the Syrian Civil War 

fitted the new type of disruptive media event particularly closely. In fact, this was Russia’s 

first live television war, and Russian broadcasters overtly modeled their approach on the US 

media coverage of the 1990 Desert Storm operation (Kellner 1992; Thussu 2003, 117–118). 

The close coverage of the war contained regular detailed commentaries and exciting footage 

of key air and missile strikes on an almost real-time basis (Vremya and Vesti, September 30, 

2015; Vremya and Vesti, November 20, 2015; Vesti Nedeli,  November 22, 2015). 

While acknowledging that ceremonial media events and saturated and live coverage of 

disruptive incidents share some common features, Katz and Liebes (2007) emphasize that the 

key difference between the two genres is “in the element of pre-planning.” They argue that, 

even though the coverage of disasters may help governments to justify their interventionist 

policies, overall they are less able to control the representation and impact of disruptive 

events than in the case of ceremonial media events. It is clear that the Russian authorities and 

broadcasters are aware of the potential problem. So the broadcasters attempt to satisfy the 

audiences’ thirst for disruptive events by staging them. Hence, some of the disruptive events 

broadcast by Russian television channels are also of the pre-planned kind. Broadcasters take a 

particular episode, which on other occasions would have been ignored, and turn it into a 

major disruptive event. The Pussy Riot performance in Moscow’s Cathedral of Christ the 

Saviour in February 2012 was not the first such performance in a church by the punk group. 

Yet because of the specific political circumstances of the time related to the controversial 

elections, the authorities decided to start criminal proceedings against the performers. In this 

context, it was broadcasters who turned an insignificant incident into what Simone Gigliotti 

has called a “limit event,” “an event of such magnitude and profound violence that its effects 



  

11 
 

rupture… so-called civilising tendencies that underlie the constitution of political and moral 

community” (Gigliotti 2003).  

Turning the coverage of issues surrounding migration of North Caucasians into neighboring 

(predominantly ethnically Russian-populated) areas into a disruptive event centered around 

the wearing of hijabs in the Stavropol region in 2012 is another example of pre-planning and 

staging, with fully controlled coverage. In fact, the leading figure in orchestrating the 

coverage of “the invasion of North Caucasians, with devastating consequences for the 

indigenous [Slavic] population” (Vesti Nedeli, December 9, 2012), Dmitrii Kiselev of the 

Rossiya channel, admitted as much, proudly acknowledging that he and his team “practically 

staged” (prakticheski instsenirovali) the Stavropol story.
3
 The Syrian operation similarly 

began with a semi-staged disruptive event of Russian airstrikes, for which the channels were 

evidently ready and had been subtly preparing the audience during the preceding two weeks 

through daily news items. The coverage of Russia’s intervention in Syria was highly 

controlled by the broadcasters, offering the Russian audience an entertaining, pride-

generating, and essentially safe media experience. Disruptive events proper, of the kind 

analysed by Katz and Liebes (2007), shown to Russian television viewers tend to take place 

abroad, such as the 2013 Stockholm riots.  

Even though disruptive media events helped liven up the coverage, further efforts were 

needed to retain viewership while increasing the amount of air time for ideological messaging 

and discussion of political issues. A solution was found in significantly increasing the number 

of talk shows aired. During the television campaigns the talk show became the main format 

for exploring the campaigns’ key themes. This appears to have been a well-thought-through 

strategy. Baum (2002) calls the discussion of political issues on talk shows “soft news,” 

arguing that these, rather than regular news bulletins, are more accessible to and impactful on 

those audiences who are normally “politically inattentive.” As Baum demonstrates, while 

many people quickly discard factual details disseminated by television programs, they retain 

the “emotional tags” attached to conveyed pieces of information; in other words, they 

remember how they felt about what they heard and saw. “Soft news” television programs are 

particularly effective in the attaching of strong emotional tags to the messages they 

disseminate. Finally, programs that employ episodic, rather than thematic, frames are more 

able to grab people’s attention and influence their judgement. Episodic frames focus on 

discrete events and actions of individuals, whereas thematic ones tend to acknowledge 

longer-term trends and to account for a broader context. As Iyengar (1991) first demonstrated, 

if issues are episodically, rather than thematically, framed, citizens are less likely to hold 

governments accountable for solving the problems. Soft news programs, such as talk shows, 

tend to employ almost exclusively episodic frames, in contrast to traditional news bulletins, 

which favor thematic framing.   

In 2008, talk shows and other televised debates on political issues were described as a “dying 

format” on Russian television (Tsvetkova 2008). However, from 2012 onward they have 

experienced an extraordinary revival. The first wave of establishing new talk shows occurred 

at the time of the presidential elections, with the introduction of Channel 1’s V Kontekste and 

Rossiya’s Voskresnyi Vecher, which were particularly vocal during the Pussy Riot media 



  

12 
 

campaign. Additional episodes across a wide range of talk shows were broadcast to 

supplement their regular weekly schedules on the days of the arrest and sentencing of the 

punk group members. In April 2013, Channel 1 launched a new talk show, Politika, thus 

justifying the initiative: “Discussions of political issues are again becoming topical in 

Russia.”
4
 Overall, political talk shows began to occupy a larger share of afternoon airtime 

than before. The performance of participants became more theatrical, as debates between 

them often turned into shouting matches and scandals, which moderators, however, could 

skillfully turn on and off, as required.  

The next wave of introducing new talk shows was triggered by the Crimea annexation. 

During the Ukraine crisis, old and new talk shows that would normally be broadcast on a 

weekly basis turned into daily political marathons. In the fall of 2014, Voskresnyi Vecher split 

into weekend-survey and weekday programs, while Channel 1 launched Struktura Momenta 

and Vremya Pokazhet, respective analogues. In 2016 and 2017, Rossiya and Channel 1 

further introduced the competing shows 60 Minut and Pervaya Studiya, which air five and 

four days a week, respectively.  

The talk shows that were central to the four media campaigns provided an abundance of 

ideologically charged political content that prioritized episodic framing over the thematic. 

Furthermore, because the captivating effect of the Ukrainian events started to wane, political 

talk shows have increasingly come to incorporate elements of the “Trash TV” genre, 

including casual swearing and brawls. During the Pussy Riot and anti-migration campaigns, 

the talk shows focused on specific incidents and individuals, ignoring broader trends and 

contexts, and evoked by association random stories about migrants or, in the case of the 

Pussy Riot affair, those deemed to engage in disruptive anti-social or purely criminal 

activities (Rossiya’s Poedinok, March 15, 2012) During the annexation of Crimea and the 

Syrian campaign, talk shows have similarly applied deliberate over-personifications of 

complex issues, crude out-of-context generalizations, and blunt exaggerations. For example, 

during the Ukraine crisis radical figures among the pro-Maidan forces were used to personify 

the new Kiev regime and the entire Ukrainian nation. In the Syrian case, many details about 

the US fight against ISIS were omitted while others were deliberately highlighted to 

demonstrate America’s purported impotence or even its complicity with the radicals.  

Finally, during the television campaigns, a reliance on conspiracy theories to explain specific 

developments became particularly pronounced. As Yablokov (2018) shows, prior to 2012 

state-controlled broadcasters tended to disseminate conspiratorial explanations of events, 

particularly at the time of elections. From 2012, reliance on such explanations has become 

systematic. Talk shows and “documentaries,” produced to address key themes of the 

campaigns, utilized conspiracy theories particularly widely. During the Pussy Riot campaign, 

the punk group’s performances were systematically represented as an international 

Russophobic plot aimed at weakening Russian statehood and generating internal discord 

(Vesti Nedeli, September 9, 2012). The culmination of this conspiratorial explanation was 

Arkadii Mamontov’s series Provokatory, broadcast on Rossiya. During the anti-migration 

campaign, Rossiya’s coverage of the influx of North Caucasians into Stavropol Krai 

suggested that the UK government was looking into ways of turning the region into Russia’s 



  

13 
 

Kosovo (Vesti Nedeli, December 9, 2012). During the coverage of the annexation of Crimea, 

the events in Ukraine were systematically depicted as essentially an American or Western 

plot (Politika, February 24 and 26 and March 5, 2014; Vesti Nedeli, March 2, 2014; 

Voskresnyi Vecher, March 14 and 20, 2014; Voskresnoe Vremya, March 23, 2014). And in 

the coverage of the Syrian Civil War, both channels presented US actions as deliberately 

hindering Russian anti-terrorist efforts, and as only simulating a fight against ISIS, while 

indiscriminately arming radical Islamists (Voskresnoe Vremya, October 4, 2015; Vesti Nedeli,  

October 8, 2014). Rossiya’s main news program ran a story about the ISIS leader, Abu Bakr 

al-Baghdadi, possibly being a CIA agent (Vesti, October 12, 2015). The wider underlying 

interpretation of US actions in Syria was that they, above all, aimed at preventing the rebirth 

of Russia as a world power (Voskresnyi Vecher, October 11, 2015; Politika, October 14, 

2015). By relying on conspiracy theories to explain domestic and international political 

developments, Russian broadcasters are again exploiting popular preferences. The growing 

popular appeal of a conspiratorial framing of political news is not just limited to Russia 

(Ortmann and Heathershaw 2012), but is a worldwide trend, particularly notable in the 

United States (Knight 2000; Butter and Reinkowski 2014; Uscinski and Parent 2014). 

Dividing actors’ roles 

The final element of the new strategy, paradoxically, is the augmented role of selected, high-

profile journalists in the articulation of official discourse, their following of the Kremlin’s 

line during the annexation of Crimea notwithstanding. The emphasis placed by scholars on 

the increased instrumentality of the regime’s use of the media since 2012 (Cottiero et al. 

2015; Hansen 2015; Lankina 2016; Szostek 2016a, 2016b) tends to obscure the constitutive 

role played by broadcasters, which during Putin’s third presidential term has, in fact, become 

more prominent. The reason for this change is that, as will be shown below, the broadcasters 

have been displaying significant agency in the articulation of new ideological messages and 

in finding impactful ways to address issues of public concern. Whereas the practice of regular 

meetings between representatives of the Kremlin and top media managers has continued, 

recent research and testimonies of former state-aligned media workers indicate that top 

journalists are allowed certain editorial autonomy within unwritten rules concerning what 

they must, can, and cannot broadcast (Insider 2015, 2017; Adamova 2017; Schimpfossl and 

Yablokov 2017). 

Celebrity journalists in particular are aware of their role as co-producers rather than mere 

disseminators of official discourse and of the approved system of values. Thus, describing his 

own proactive role, Kiselev stated: 

[I act as] Jesus Christ. On television I have the role of the creator. This is not 

because I want it. This is because only 20 years have passed since the Soviet era 

… If English journalists found themselves in such a situation, they would have 

done the same [as us]. 100%. We are obliged to colonize our own country, and 

the English are excellent colonizers. They imposed their values in many parts of 

the world.
5
 



  

14 
 

[no new para] At times when the regime is actively attempting to shape such values, the role 

of broadcasters such as Kiselev can be expected to broaden. Thus, the conservative values 

agenda crystallized in the course of the televised Pussy Riot campaign, and celebrity 

journalists who moderated talk shows and news programs and produced “documentaries,” 

such as Kiselev, Mamontov, Maksim Shevchneko, Andrei Malakhov, and Vladimir Solov’ev, 

played a leading role in its articulation. Only a year later, in September 2013, Putin himself 

for the first time made a reference to the need to defend the conservative values associated 

with world religions (Putin 2013).  

During the anti-migration campaign, there was a distinct difference between the Kremlin’s 

pronouncements and those of the broadcasters. The Russian federal government continued to 

maintain that migration was essential for the Russian economy, whereas the television 

channels depicted labor migrants as a force profoundly destructive for Russia and all societies 

in Europe (Tolz and Harding 2015). This discrepancy did not mean that the broadcasters were 

challenging the government position. It was more a case of simulating the regime’s response 

to popular fears and anxieties surrounding migration, without the Kremlin having to make 

pronouncements that could be inflammatory and offensive for some residents. However, 

during the campaign the broadcasters had ample opportunity to articulate their own fears and 

prejudices against “the migrant Other” to a far greater extent than before, thereby publicly 

framing a highly topical, as well as sensitive, issue.
6
  

In contrast, during the annexation of Crimea, official and televised identity discourses 

converged. Radical figures, such as Aleksandr Dugin and Aleksandr Prokhanov and 

outspoken ethnonationalists, such as Natalia Narochnitskaia and Egor Kholmogorov, were 

regularly invited to the talk shows to present their views without encountering much 

opposition from other guests or the hosts. Even Putin for the time unprecedentedly adopted 

similar Russo-centric rhetoric (Teper 2016). Television was again entrusted with creating a 

public demand for nationalist action that was later more moderately satisfied by the political 

leadership. Despite evident coordination between various broadcasts suggesting the existence 

of a strict, overarching editorial control, the agency of top broadcasters in the regime’s efforts 

to suggest official interpretations of crucial political developments was also evident. For 

example, Solov’ev’s strident talk show, Voskresnyi Vecher, was the first to employ a heavy 

ethnonational framing of the Ukrainian events (even before Viktor Yanukovich was ousted 

from the presidency), while the more cautious Channel 1 started to do so only a week later 

(Voskresnyi Vecher, February 19, 2014; Politka, February 26, 2014). Both channels’ weekend 

news magazines joined the trend only at the beginning of March, when the annexation was 

well underway. Putin finally followed suit in adopting the ethnonationalist framing in his 

speech on the annexation later, in the middle of March (Putin 2014).  

In a similar manner, on the first day of the media campaign around Syria, Solov’ev offered 

the stage to Semen Bagdasarov, his regular commentator on Middle Eastern issues, to discuss 

the purported religious underpinnings of the Syrian operation. According to Bagdasarov, the 

operation was necessary because of Syria’s historical Orthodox heritage that made it 

“Russia’s holy land” (Voskresnyi Vecher, September 30, 2015). The idea was picked up in 



  

15 
 

radical circles around the Orthodox Church (BBC 2015;
 
Novikova 2015), but was not 

significantly continued in the mainstream media or Solov’ev’s own program.  

It could thus be deduced that within the framework of entrusted tasks and known limitations, 

celebrity journalists are allowed and in fact expected to suggest diverse interpretations and 

narratives regarding ongoing events. It is generally understood that occasionally these 

narratives will miss the Kremlin’s ad hoc needs or the public’s interest and will be quietly 

discarded. However, if significantly resonant with the public mood and the Kremlin’s overall 

agenda, they could be widely adopted as the mainstream narrative. Such a cautiously 

experimental media approach imparts the system with significant flexibility and adaptability, 

atypical of more rigid authoritarian regimes.  

Conclusions 

Since 2012, the Russian state-controlled broadcasters’ approach to coverage has undergone 

major changes. These changes mean that neither Oates’ “neo-Soviet” model, nor the “neo-

authoritarian” model in the form defined by Becker, capture the new strategy that the state-

controlled television channels have been using during Putin’s third presidential term in order 

to legitimize the regime in the wake of public protests. The new features introduced since 

2012 relate to a significant increase in the air time devoted to political issues and in the 

intensity of ideological messaging. This qualitative change has been achieved alongside 

organizing television coverage around prolonged well-orchestrated campaigns on specific 

themes. So during Putin’s third presidential term, television coverage has been no longer 

prioritizing de-politicized entertainment, as dominant descriptions of both the global media 

trends and neo-authoritarian media systems suggest and as was indeed the case with Russian 

television before 2012. The new approach does take into account that most viewers have 

limited political interests, or worse, may even be susceptible to accepting alternative 

narratives of political reality. Therefore, the popular appeal of an increasingly politicized 

media content is achieved through the expansion of “soft news” programming, such as talk 

shows, and the tabloidization of the political content itself.  

This rise in political and ideological messaging does not, however, mean that the current 

approach can be explained in terms of a Soviet legacy, because of the profound differences in 

the representation and framing strategies deployed, the role of broadcasters in the articulation 

of official discourse, and the ways they attempt to engage audiences. Russian broadcasters 

tend to frame the coverage through referencing “global risks” that provoke anxiety not only 

in Russia but the world over. Broadcasters also systematically employ global media genres 

and formats to attract audiences, increasing the coverage of disruptive events and staging 

ceremonial media events more frequently than before. Thereby, the amplification of political 

messaging has been going hand in hand with making politics-related programming more 

dynamic, theatrical, and relevant to popular concerns. An opposition journalist and 

simultaneously a de facto Kremlin-approved “independent” candidate in the 2018 presidential 

elections, Ksenia Sobchak, perfectly summed up the nature and purpose of agitainment when 

announcing her intention to run: “You might make fun of me, of my past, but it is my 

intention to make this election a reality show…,” one that above all plays out on the 



  

16 
 

television screen in particular (Caroll 2017). In this context, rather than seeing broadcasters 

simply as an instrument in the hands of the political leadership, television needs to be 

acknowledged as playing a constitutive role in the articulation of official discourse. Though 

the Kremlin maintains its general guiding role, it is broadcasters who are the chief producers 

of agitainment content, which has now emerged as the main media output of Russia’s neo-

authoritarian regime, putting global communication trends and innovation to its own 

advantage.  

Hence, our findings challenge Oates’ (2007) view that globalization has limited impact on the 

Russian media model compared to the Soviet legacy. Global communication trends and 

contemporary political realities, downplayed in Oates’ neo-Soviet model, were the two most 

influential factors in shaping the Kremlin’s post-2011 media strategy. However, we have also 

demonstrated that Russia’s convergence with global and particularly Western media trends is 

not as straightforward as Hallin and Mancini (2003) anticipated. As is the case with other 

aspects of its hybrid regime, Russia adopts global media trends on its own terms. In Russian 

post-2011, state-aligned broadcasting, tabloidization of political coverage and an exclusionist 

identity discourse have been pushed to the extreme with the full support and encouragement 

of the top political leadership. Giving additional agency to leading journalists to forge 

political messages and yielding to authentic popular concerns has only increased the role of 

broadcasting as the regime’s chief agitator, resulting in the crystallization of the specific 

agitainment format.  

The Russian case and evidence from similar regimes elsewhere suggest a pattern of neo-

authoritarian media conduct that complements Becker’s (2014) neo-authoritarian model. In 

contrast to Becker’s model, neo-authoritarian regimes appear willing to resort to extensive 

and intensive ideological messaging when they fear losing their monopoly over the formation 

of the public agenda. However, routinely this is indeed not the case. The existence of 

marginal critical media that do not affect the wider public does not trigger such conduct. The 

outlined pattern deserves more detailed comparative scrutiny, with particular attention paid to 

possible variations in regime behavior that might arise from differences in regime types 

included in the broad neo-authoritarian category. 

Funding 

The project for which the systematic monitoring of the two main Russian television channels 

was conducted is “Mediating Post-Soviet Difference: An Analysis of Russian Television 

Representations of Inter-Ethnic Cohesion Issues.” It was funded by the UK’s Arts and 

Humanities Research Council; project code: AH/HO18964/1. 

Notes  

For details on the project, see the note on Funding (immediately above) at the end of the 

article text. 

1. The Russian Public Opinion Research Center (VTSIOM) study was commissioned for 

the Kremlin’s 2013 Valdai Discussion Club session fully dedicated to exploring 

Russia-related identity issues, thus revealing the Kremlin’s concern with the subject. 



  

17 
 

2. Interview with Dmitrii Kiselev on 17 March 2013, within the framework of the 

“Mediating Post-Soviet Difference” project (see note 7).  

3. For a description of the show on Channel 1’s website see: 

http://www.1tv.ru/shows/politika/o-proekte. 

4. See note 4. Interviews with a Rossiya journalist, 29 March 2013, and with a Channel 

1 journalist, 3 April 2013.  

 

References 

Adamova, Sofia. 2017. “Ispoved propagandista. Chast II [Confession of a Propagandist. Part II].” 

The Insider, July 20. http://theins.ru/confession/61361 

Auzan, Alexandr. 2015. “Lovushka ‘kolei’ [Trap of the 'Track'].”] GAIDPARK Summer 

Discussions School, September 4. http://www.colta.ru/articles/society/8428 

Baum, Matthew A.  2002. “Sex, Lies, and War: How Soft News Brings Foreign Policy to the 

Inattentive Public.” American Political Science Review 96 (1): 91–109. 

BBC. 2015. “Khristiane v Sirii razgnevany slovami RPTs o ‘svyashennoii voine’ [Christians in 

Syria Are Enraged by the Words of the ROC about the ‘Holy War’].” BBC Russia Service, 

October 6. http://www.bbc.com/russian/news/2015/10/151006_syria_christians_holy_war 

Bek, Mine Gencel. 2004. “Tabloidization of News Media: An Analysis of Television News in 

Turkey.” European Journal of Communication 19 (3): 371–386. 

Beck, Ulrich, and Daniel Levy. 2013. “Cosmopolitanized Nations: Re-imagining Collectivity in 

World Risk Society.” Theory, Culture & Society 30 (2): 3–31. 

Becker, Jonathan. 2004. “Lessons from Russia: A Neo-authoritarian Media System.” European 

Journal of Communication 19 (2): 139–163. 

Becker, Jonathan. 2014. “Russia and the New Authoritarians.” Demokratizatsiya 22 (2): 191–

206.   

Block, Elena. 2015. Political Communication and Leadership: Mimetisation, Hugo Chavez, and 

the Construction of Power and Identity. London: Routledge. 

Brady, Anne-Marie. 2010. Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in 

Contemporary China. Lanham, MD: Rowman and Littlefield. 

Burrett, Tina. 2011. Television and Presidential Power in Putin’s Russia. Abington: Routledge.  

Butter, Michael, and Maurus Reinkowski, eds. 2014. Conspiracy Theories in the United States 

and the Middle East: A Comparative Approach. Berlin: De Gruyter.  

Cannon, Barry. 2009. Hugo Chávez and the Bolivarian Revolution: Populism and Democracy in 

a Globalized Age. Manchester: Manchester University Press.  



  

18 
 

Carroll, Oliver. 2017. “Russian Opposition Candidate Ksenia Sobchak Says She Won't Go After 

Putin.” The Independent, October 24. http://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-

presidential-election-ksenia-sobchak-putin-criticise-kremlin-moscow-conference-a8017656.html 

Cottiero, Christina, Katherine Kucharski, Evgenia Olimpieva, and Robert W. Orttung. 2015. 

“War of Words: The Impact of Russian State Television on the Russian Internet.” Nationalities 

Papers 43 (4): 533–555.  

Dayan, Daniel, and Elihu Katz. 1994. Media Events: The Live Broadcasting of History. 

Cambridge, MA: Harvard University Press. 

De Smaele, Hedwig. 2004. “Limited Access to Information as a Means of Censorship in Post-

Communist Russia.” Javnost—The Public (11) 2: 65–81. 

Dubin, Boris. 2012. “Obraz pravoslavnogo veruyushego v sovremennoy Rossii [The Image of 

an Orthodox Believer in Today’s Russia].” Moscow Carnegie Center, June 8. 

http://carnegie.ru/2012/06/07/ru-event-3725  

Elver, Hilal. 2012. “Racializing Islam before and after 9/11: From Melting Pot to Islamophobia.” 

Transnational Law and Contemporary Problems 21(1): 119–174. 

Fossato, Floriana. 2006. “Vladimir Putin and the Russian Television ‘Family’.” The Russia 

Papers, no. 1: 3–15.  

Gehlbach, Scott. 2010. “Reflections on Putin and the Media.” Post-Soviet Affairs 26 )1(: 77–87. 

Gigliotti, Simone. 2003. “Unspeakable Pasts as Limit Events: The Holocaust, Genocide, and the 

Stolen Generations.” Australian Journal of Politics and History 49 (2): 164–181. 

Golosov, Grigorii V. 2014. “The September 2013 Regional Elections in Russia: The Worst of 

Both Worlds.” Regional & Federal Studies, 24 (2): 229–41. 

Goncharov, Stepan. 2015. “Rossiyanie ne verily, no prodolzhali smotret’ televizor [Russians Did 

Not Believe, But Continued Watching Television].” Gefter, December 23. 

http://gefter.ru/archive/17049  

Goscilo, Helena, ed. 2013. Putin as Celebrity and Cultural Icon. New York: Routledge. 

Hansen, Flemming Splidsboel. 2015. “Framing Yourself into a Corner: Russia, Crimea, and the 

Minimal Action Space.” European Security 24 (1): 141–158. 

Hepp, Andreas, and Nick Couldry, 2010. “Introduction: Media Events in Globalized Media 

Cultures.” In Media Events in a Global Age, edited by Nick Couldry, Andreas Hepp, and 

Friedrich Krotz, 1–20. Abingdon: Routledge. 

Hall, Kira, Donna M. Goldstein, and Matthew Bruce Ingram. 2016. “The Hands of Donald 

Trump: Entertainment, Gesture, Spectacle.” Journal of Ethnographic Theory 6 (2): 71–100. 

Hallin, Daniel C., and Paolo Mancini. 2003. Comparing Media Systems: Three Models and 

Politics. Cambridge: Cambridge University Press. 

http://www.ingentaconnect.com/content/bpl/ajph;jsessionid=1mushl54iu3t1.alice


  

19 
 

Hawkins, Eliza Tanner. 2003. “Conflict and the Mass Media in Chávez’s Venezuela.” Paper 

prepared for the meeting of the Latin American Studies Association, Dallas, March 27–29. 

Hutchings, Stephen, and Vera Tolz. 2015. Nation, Ethnicity, and Race on Russian Television: 

Mediating Post-Soviet Difference. Abington: Routledge. 

Hutchings, Stephen, and Vera Tolz. 2016. “Ethnicity and Nationhood on Russian State-Aligned 

Television: Contextualising Geopolitical Crisis.” In The New Russian Nationalism: Imperialism, 

Ethnicity, and Authoritarianism 2000–15, edited by Pål Kolstø and Helge Blakkisrud, 298–335. 

Edinburgh: Edinburgh University Press. 

Insider. 2015. “Sovremennaya istoriya rossiiskoi politiki, rasskazannaia v SMS [Contemporary 

History of Russian Politics, Told in SMS].” The Insider, April 4. http://theins.ru/politika/5463/3 

Insider. 2017. “Ispoved propagandista. Chast’ I [Confession of a propagandist. Part I].” The 

Insider, June 9. http://theins.ru/confession/59757/2  

Iyengar, Shanto. 1991. Is Anyone Responsible? How Television Frames Political Issues. 

Chicago: University of Chicago Press. 

Jackson, Daniel, Einar Thorsen, and Dominic Wring, eds. 2016. EU Referendum Analysis 2016: 

Media, Voters, and the Campaign. Poole: Bournemouth University, The Centre for the Study of 

Journalism, Culture, and Community. 

http://eprints.bournemouth.ac.uk/24337/1/EU%20Referendum%20Analysis%202016%20-

%20Jackson%20Thorsen%20and%20Wring%20v1.pdf 

Kachkaeva, Anna, and Floriana Fossato. 2016. “Mediamashina zrelogo avtoritarizma: 

Korporativnaya konsolidatsiya i tekhnologii politicheskoi mobilizatsii [The Media-Machine of 

Mature Autoritarianism].” In Politicheskoe razvitie Rossii, 2014–16. Instituty i praktiki 

avtoritarnoi konsolidatsii [Russia’s Political Development, 2014–16. Institutions and Practices 

of Authoritarian Consolidation], edited by Kirill Rogov, 196–213. Moscow: Fond Liberal’naya 

Initsiativa. 

Katz, Elihu, and Tamar Liebes. 2007. “‘No More Peace!’: How Disaster, Terror, and War Have 

Upstaged Media Events.” International Journal of Communication 1: 157–166. 

Kaya, Rait, and Bar Akmur. 2010. “Politics and the Mass Media in Turkey.” Turkish Studies, 11 

(4): 521–537.   

Kellner, Douglas. 1992. The Persian Gulf TV War. Boulder, CO: Westview.  

Konobeevskaya, Nadezhda. 2016. “Rossiyane stali menshe doveryat televideniyu [Russians 

Have Less Confidence in Television].” RBC, November 18. 

http://www.rbc.ru/politics/18/11/2016/582dc27f9a794723c3f3a270  

Knight, Peter. 2000. Conspiracy Culture: From Kennedy to the X-Files. New York: Routledge. 

Koleva, Katarina. 2015. “Comrades to the Rescue: Czechoslovakia in 1968 and Ukraine in 2014 

through the Lens of Izvestia.” In Media in Process: Transformation and Democratic Transition, 

edited by Sai Felicia Krishna-Hensel, 76–98. Abington: Routledge. 



  

20 
 

Lankina, Tomila V. 2016. It’s Not All Negative: Russian Media’s Flexible Coverage of Protest 

as a Regime Survival Strategy. Washington, DC: PONARS Eurasia, No. 449.  

Lankina, Tomila, and Kohei Watanabe. 2017. “‘Russian Spring’ or ‘Spring Betrayal’? The 

Media as a Mirror of Putin’s Evolving Strategy in Ukraine.” Europe-Asia Studies 69 (10): 1526–

1556. 

Laruelle, Marlene. 2009. In the Name of the Nation. New York: Palgrave Macmillian. 

Laruelle, Marlene. 2010. “The Ideological Shift on the Russian Radical Right. From 

Demonizing the West to Fear of Migrants.” Problems of Post-Communism 57 (6): 19–31. 

Laruelle, Marlène. 2014. “‘The ‘Russian Idea’ on the Small Screen: Staging National Identity on 

Russia’s TV.” Demokratizatsiya 22 (2): 313–333. 

Laruelle, Marlène, ed. 2015a. Eurasianism and the European Far Right: Reshaping the Europe-

Russia Relationship. Lanham, MD: Lexington Books.  

Laruelle, Marlène. 2015b. “The Ukrainian Crisis and its Impact on Transforming the Russian 

Nationalism Landscape.” In Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda, and 

Perspectives, edited by Agnieszka Pikulicka-Wilczewska and Richard Sakwa, 123–128. Bristol: 

E-International Relations Edited Collections. 

Malakhov, Vladimir S. 2014. “Russia as a New Immigration Country: Policy Response and 

Public Debate.” Europe–Asia Studies 66 (7): 1062–1079. 

Meng, Binchun, and Terhi Rantanen. 2005. “A Change of Lens: A Call to Compare Media in 

China and Russia.” Critical Studies in Media Communication 21 (1): 1–15. 

Mickiewicz, Ellen. 2008. Television, Power, and the Public in Russia. Cambridge: Cambridge 

University Press.  

Novikova, Inna 2015. “Spasem Siriu—spasem Khristianstvo [If We Save Syria, We Will Save 

Christianity].” Pravda.ru, October 9. https://www.pravda.ru/society/how/09-10-2015/1277639-

ageikin-0/  

Oates, Sarah. 2006. Television, Democracy and Elections in Russia. London: Routledge. 

Oates, Sarah. 2007. “The Neo-Soviet Model of the Media.” Europe-Asia Studies 59 (8): 1279–

1297. 

Ortmann, Stefanie, and John Heathershaw. 2012. “Conspiracy Theories in the Post-Soviet 

Space.” The Russian Review 71 (4): 551–564. 

Pain, Emil. 2018. “Contemporary Russian Nationalism in the Historical Struggle between 

‘Official Nationality’ and ‘Popular Sovereignty’.” In Russia before and after Crimea, edited by 

Helge Blakkisrud and Pål Kolstø, 23–49. Edinburgh: Edinburgh University Press. 

Panfilov, Oleg. 2005. Putin and the Press: The Revival of Soviet-Style Propaganda. London: 

The Foreign Policy Centre. 

http://eprints.lse.ac.uk/68473/
http://eprints.lse.ac.uk/68473/
http://eprints.lse.ac.uk/68226/
http://eprints.lse.ac.uk/68226/


  

21 
 

Petrov, Nikolay, Maria Lipman, and Henry E. Hale. 2014. “Three Dilemmas of Hybrid Regime 

Governance: Russia from Putin to Putin.” Post-Soviet Affairs 30 (1): 1–26.  

Pomerantsev, Peter. 2015. “The Kremlin’s Information War.” Journal of Democracy 26 (4): 40–

50. 

Poole, Elizabeth. 2011. “Change and Continuity in the Representation of British Muslims before 

and after 9/11: The UK Context.” Global Media Journal—Canadian Edition 4 (2): 49–62. 

Putin, Vladimir. 2013. “Zasedanie mezhdunarodnogo diskussionogo kluba ‘Valdai’ [Session of 

the International Discussion Club ‘Valdai’].” Kremlin.ru, September 19. 
http://kremlin.ru/news/19243 

Putin, Vladimir. 2014. “Obrashchenie Prezidenta Rossiiskoi Federatsii [The President of the 

Russian Federation’s Address].” Kremlin.ru. March 18. 
http://kremlin.ru/events/president/news/20603  

Schedler. Andreas. 2002. “The Menu of Manipulation.” Journal of Democracy 13 (2): 36–50. 

Schimpfossl, Elisabeth, and Ilya Yablokov. 2014. “Coercion or Conformism? Censorship and 

Self-Censorship among Russian Media Personalities and Reporters in the 2010s.” 

Democratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization 20 (2): 295–312. 

Schimpfossl, Elisabeth, and Ilya Yablokov. 2017. “Media Elites in Post-Soviet Russia and Their 

Strategies of Success.” Russian Politics 2 (1): 32–53. 

Seaton, Jean. 2016. “Brexit and the Media.” The Political Quarterly 87 (3): 333–337. 

Shakhovtsov, Anton. 2018. Russia and the Western Far Right: Tango Noir. Abington: 

Routledge.  

Shevel, Oxana. 2011. “Russian Nation-Building from Yel’tsin to Medvedev: Ethnic, Civic, or 

Purposefully Ambiguous?” Europe-Asia Studies 63 (2): 179–202. 

Simons, Greg. 2015. “Russian Media and Censorship: A Means or an End?” Russian Journal of 

Communication 7 (3): 300–312. 

Szostek, Joanna. 2016a. “Defence and Promotion of Desired State Identity in Russia’s Strategic 

Narrative.” Geopolitics 22 (3): 571–593.  

Szostek, Joanna. 2016b. “News Media Repertoires and Strategic Narrative Reception: A 

Paradox of Dis/belief in Authoritarian Russia.” New Media & Society 20 (1): 68–87.  

Teper, Yuri. 2016. “Official Russian Identity Discourse in Light of the Annexation of Crimea: 

National or Imperial?” Post-Soviet Affairs 32 (4): 378–396. 

Teper, Yuri, and Dima Course. 2014. “Contesting Putin’s Nation-Building: The ‘Muslim Other’ 

and the Challenge of the Russian Ethno-cultural Alternative.” Nations and Nationalism 20 (4): 

721–741. 



  

22 
 

Thussu, Daya Kishan. 2003. “Live TV and Bloodless Deaths: War, Infotainment, and 24/7 

News.” In War and the Media: Reporting Conflict 24/7, edited by Daya Kishan Thussu and Des 

Freedman, 117–132. London: Sage. 

Thussu, Daya Kishan. 2007. News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment. London: 

Sage.  

Toepfl, Florian. 2013. “Making Sense of the News in a Hybrid Regime: How Young Russians 

Decode State TV and an Oppositional Blog.” Journal of Communication 63 (2): 244–265. 

Tolz, Vera, and Sue-Ann Harding. 2015. “From ‘Compatriots’ to ‘Aliens’: The Changing 

Coverage of Migration on Russian Television.” The Russian Review 74 (3): 452–477.  

Tsvetkova, Vera. 2008. “Teledisskusii—uspeshnyi, no vymerayushii format [Televised 

Discussions—a Successful, but Dying Format].” Nezavisimaiya Gazeta, March 28. 
http://www.ng.ru/antrakt/2008-03-28/18_opros.html 

Uscinski, Joseph E., and Joseph M. Parent. 2014. American Conspiracy Theories. New York: 

Oxford University Press.  

van Dijk, Teun A. 1996. “Discourse, Power, and Access.” In Texts and Practices. Readings in 

Critical Discourse Analysis, edited by C.R. Caldas-Coulthard and M. Coulthard, 84–104. 

London: Routledge. 

Vartanova, Elena. 2012. “The Russian Media Model in the Context of Post-Soviet Dynamics.” 

In Comparing Media Systems beyond the Western World, edited by D.C. Hallin and P. Mancini, 

119–142. Cambridge: Cambridge University Press. 

VTSIOM. 2013. Contemporary Russian Identity: Measurements, Challenges, Answers. 

Moscow: VTSIOM, September. http://valdaiclub.com/files/11458/  

Walker, Christopher, and Robert W. Orttung. 2014. “Breaking the News: The Role of State-Run 

Media.” Journal of Democracy 25 (1): 71–85. 

Wells, Chris, Dhavan V. Shah, Jon C. Pevehouse, Jung Hwan Yang, Ayellet Pelled, Frederick 

Boehm, Josephine Lukito, Shreenita Ghosh, and Jessica L. Schmidt. 2016. “How Trump Drove 

Coverage to the Nomination: Hybrid Media Campaigning.” Political Communication 33 (4): 

669–676. 

Yablokov, Ilya. 2014. “Pussy Riot as Agent Provocateur: Conspiracy Theories and the Media 

Construction of Nation in Putin’s Russia.” Nationalities Papers 42 (4): 622–636. 

Yablokov, Ilya. 2018. Fortress Russia: Conspiracy Theories in the Post-Soviet World. 

Cambridge: Polity, forthcoming. 

Yesil, Bilge. 2016. Media in New Turkey: The Origins of an Authoritarian Neoliberal State. 

Urbana-Champaign: University of Illinois Press. 

Zassoursky, Ivan. 2004. Media and Power in Post-Soviet Russia. New York: Routledge. 



  

23 
 

 


